Absintmerken

Welke aanrader..?

Matt (10/13/05 om 17:40:30):

Na lang watertanden ga ik dan eindelijk eens een absint proberen.
Komende donderdag zijn we toch in Amsterdam en dan wilde ik eens gaan kijken bij 'Ton Overmars' (de slijter die het mede heeft laten legaliseren, meende ik toch)

Ik ben er al een tijdje over aan het zoeken op internet en ik lees steeds meer over slechte of 'neppe' absints..
Nou wil ik dus wel een echte, goede absint, dus wat raden jullie nou aan?

(het assortiment van Ton staat online... http://www.tonovermars.nl/absint_absinthe/absint.html)

 

Helfrich (10/13/05 om 19:06:59):

Als je nog een dag of wat geduld hebt, kun je bij Ton gewoon een Helfrich kopen.

 

Matt (10/13/05 om 20:06:21):

Ik weet het, morgen (14e) komt ie toch hè..
en is dat dan wel 'n 'authentieke' absint?
zonder chemische zooi of belachelijke smaak..?
wel leuk dat 't nederlands is natuurlijk.

 

Helfrich (10/13/05 om 21:56:12):

Het is maar wat je belachelijk vindt natuurlijk... In ieder geval is het een absint die naar absint smaakt, wat tegenwoordig nogal ongebruikelijk is. Uiteraard geen toevoegingen: puur natuur en bereid uit louter eersteklas ingrediënten. Verder verwijs ik naar de productsite. Bijna alles wat daar staat is waar  ;D

Van het huidige aanbod van Ton is er weinig dat ik echt kan aanraden. Versinthe La Blanche is wel een lollig product. Neem in ieder geval geen Père Kermann's, Trenet of Tsjechische "Absinth". Daar word je ongelukkig van.

 

Matt (10/13/05 om 22:53:22):

Okay,
ja dat was wel wat ik zo'n beetje bedoelde, een absint zoals 't moet zijn zonder chemische zooi zeg maar..
Maar bij ton komt ie dus ook? mooi zo en bedankt
hebber nou al zin in ;D

 

Helfrich (10/13/05 om 23:11:49):

Ja, bij Ton komt ie ook, maar verwacht niet dat ie er donderdag a.s. al op het schap staat.

 

Helfrich (10/17/05 om 12:55:15):

Maar vrijdag a.s. staat ie er wel  :D

 

Matt (10/17/05 om 16:31:19):

Hmm..
dan zal ik het nét missen schat ik..
donderdag ligt vast, en vanuit brabant ben je niet zomaar in a'dam. of een keer hier in de buurt 'n adresje zoeken..

 

Helfrich (10/17/05 om 19:06:58):

http://www.tonovermars.nl/bestelform.php

 

Helfrich (10/21/05 om 14:21:58):

En Matt, desondanks nog wat interessants gevonden in Amsterdam?

 

Matt (10/21/05 om 17:47:22):

Nou..
uiteindelijk zijn we dus bij die andere slijter geweest, de vreng & zn, en daar was de keus uit (uit mijn hoofd)
vincent van gogh, king of absint en een of andere goeiekope met veel alcohol, felgroene kleur en zogenaamd veel thujon.. die leek me dus helemaal niet bepaald echt.
ben toen maar voor de vincent gegaan..
zal mijn ervaring daarmee zeker nog beschrijven ;D

 

Helfrich (10/21/05 om 18:24:10):

Matt schreef:

de vreng & zn

Nee hè...

 

nightf3v3r (10/22/05 om 11:39:56):

Helfrich schreef:


Nee hè...


Troost je, ik heb ook deze en nog een veeeel duurdere bij hem gekocht. Blijkt onzin te zijn, maar ja, wat wil je als je stad en land moet aflopen op zoek naar een fles kwaliteit. Dan val je een paar keer op je bek, en dat doet vooral pijn in de portomonee.

 

Matt (10/22/05 om 14:54:44):

Daarom ben ik blij dat de vriende meebetalen.
maar zijn assortiment was niet bepaald super, en degene die hij als beste bestempelde was 80 euro, heb ik er nou toch ook niet bepaald voor over..

 

GrayWolf (10/22/05 om 15:32:12):

De King of Crapsinthe?  oh man...

Is dat die 'king of spirits gold'? Ik hoop het niet

 

Matt (10/22/05 om 16:31:20):

Nee, weet al die namen niet meer precies, maar dat was het in iedergeval niet..

 

nightf3v3r (10/22/05 om 16:53:44):

Dat is waarschijnlijk de Absinthe Original, klein flesje, kost € 80. Hij smaakt bloemig, niet bitter. Geen louche. Tja, ik vind het niet echt slecht, maar of dit nu € 80 waard is..

 

nightf3v3r (10/22/05 om 16:56:56):

..en als ik heel eerlijk ben vind ik hem zelfs lekker! Maar ik heb dan (nog) niet van een Jade/Guy/Emile mogen proeven, dus neem die smaak beoordeling van mij maar met een flinke korrel zout.. ;)

 

Matt (10/22/05 om 17:01:56):

Haha ja zo ist bij mij ook hoor.
maar die stond er inderdaad ook, die original. Dat was alleen niet die fles van 80 euro waarvan ik de naam niet meer weet. het was wel zo'n authentieke fles, zo'n lange dunne zeg maar..

 

Helfrich (10/22/05 om 23:17:35):

Zo'n lange dunne is niet authentiek, maar wel leuk, al koop je ze natuurlijk beter niet daar.

 

radioflux (10/23/05 om 11:04:42):

Authentieke flessen.

 

s0lar (12/06/05 om 00:28:36):

Wat is nu precies een Verte? Verte de Fougerolles zal wel in het rijtje passen. Hoe zit het met Pernod, Guy, Un Emile,...
Mijn volgende bestelling bij absinthvertrieb zal waarschijnlijk een Pernod en Un Emile inhouden aangezien beide nog relatief goedkoop zijn en toch wel van een degelijke kwaliteit, lees ik zo overal. De Kubler en de Guy bevielen me wel, nog steeds want ik kan er nog heel wat weken mee doen :). Ik wens ook eens iets te ervaren met beduidend minder anijs, ik begin er aan te wennen maar toch wil ik eens een duidelijk andere smaak proeven.

 

radioflux (12/06/05 om 00:59:54):

s0lar schreef:

Wat is nu precies een Verte?

Absinthe verte = groene absint, dwz. absint die na distillatie een kleuringsstap heeft ondergaan. In de kwaliteitsabsint is dat groen gewoon chlorophyl. De goedkopere produkten deinzen echter niet terug voor kunstmatige toevoegingen.
Verte de Fougerolles zal wel in het rijtje passen.

Dat hangt van je rijtje af, maar de Fougerolles is beslist een van de betere.
Hoe zit het met Pernod, Guy, Un Emile,...
Mijn volgende bestelling bij absinthvertrieb zal waarschijnlijk een Pernod en Un Emile inhouden aangezien beide nog relatief goedkoop zijn en toch wel van een degelijke kwaliteit, lees ik zo overal. De Kubler en de Guy bevielen me wel, nog steeds want ik kan er nog heel wat weken mee doen :). Ik wens ook eens iets te ervaren met beduidend minder anijs, ik begin er aan te wennen maar toch wil ik eens een duidelijk andere smaak proeven.

Eigenlijk is het hier de Pernod die niet in het rijtje thuishoort, om de simpele reden dat die, in tegenstelling tot de andere die je noemt, niet gedistilleerd wordt. En dat proef je. Het is aardig vergelijkingsmateriaal, maar een kwaliteitsabsint is het niet te noemen. Je kunt hem trouwens ook gewoon bij de Nederlandse slijter krijgen. (Wat geen goed teken is!)

Un Emile gold als betere absint, maar andere stemmen op dit forum vinden hem niet meer meelopen. Ik ken hem niet, dus heb daar geen mening over, maar ik begrijp wel dat er sinds kort nieuwe receptuur gebruikt wordt die hem wat zou moeten oppeppen.

Als anijs je tegenstaat, moet je je afvragen of absint wel het juiste genotsmiddel voor je is. In de tussentijd zou je een Montmartre kunnen proberen. Dit is een Oostenrijkse creatie met een interessant melange, waarin nog heel wat meer te proeven is.

 

s0lar (12/06/05 om 06:54:58):

radioflux schreef:

Als anijs je tegenstaat, moet je je afvragen of absint wel het juiste genotsmiddel voor je is. In de tussentijd zou je een Montmartre kunnen proberen. Dit is een Oostenrijkse creatie met een interessant melange, waarin nog heel wat meer te proeven is.

Het is totaal niet zo dat anijs me helemaal tegenstaat, ik schrok er gewoon wat van, het went sneller dan ik dacht maar ik denk dat er beslist absintmerken zijn die een beduidend minder aantal anijs bevatten, deze wil ik ook eens proeven, dat is alles.

 

Helfrich (12/06/05 om 16:25:33):

De Pernod 68 kun je gerust overslaan. Het is geen hels product, maar er valt ook niet veel aan te beleven.

Montmartre zou een interessante keuze zijn. Die is niet zo sterk geaniseerd en het recept is zeer eigenaardig -- zowel geprezen als verguisd door kenners (dat is veelal een kenmerk van een meesterwerk).

 

Absintmerken